DTC og diamantmarkedet

DTC, De Beers og sightholders

DTC (The Diamond Trading Company) er de der distribuerer rå diamanter. De fleste konfliktfri diamanter går gennem De Beers kontorer og videre til DTC

troels-olivero-DTC

De Beers

For at købe rådiamanter skal man være “sightholder”. Som sightholder har man magten over hvem der får lov til at slibe diamanterne. Som sightholder bliver man inviteret 10 gange om året til et site. Sammen med en DTC official bliver man givet en skotøjsæske med rådiamanter der skal gennemses. Man har mulighed for at takke ja eller nej, og da til hele æskens indhold – intet mere, intet mindre.

Det er ja eller nej – her og nu. Hvis man takker ja, bliver æsken tilbageholdt indtil kontant betaling har fundet sted. Hvis man takker nej, bliver man mest sandsynligt ikke inviteret igen…

Indtil for nylig har det kun været De Beers særligt udvalgte gruppe af gamle kunder som har fået muligheden til at blive sightholder.

DTC har i de senere år vendt op ned på diamantmarkedet ved at droppe mange af deres gamle sightholders, og i stedet valgt at satse på en ny gruppe.

Mange indenfor denne gruppe kommer fra Indien, der på det seneste er blevet et af de helt store diamantslibnings-centre. En interessant ting ved DTC’ sites er, at diamantslibere fra forskellige steder i verden er kendt for at have forskellige styrker og svagheder i deres arbejder. De israelske diamantslibere er fx kendt for at opnå de bedste resultater på vanskelige stykker af rå diamanter. Derfor er der en tendens til, at DTC sælger dårligt formede rå diamantkrystaller til de israelske diamantslibnings-firmaer. Indtil for nylig var rådgivningscenteret i Surat, Indien kendt for at slibe små diamanter, så disse blev oftest solgt til de indiske sightholders. En af grundene til dette er at børnearbejde var lovligt i Indien, hvilket muliggjorde billig arbejdskraft og små nok hænder til små diamanter. I de senere år er dette ændret, så Indien nu er kendt som verdens førende center for slibning af diamanter i alle størrelser.

Og så er der naturligvis stadig rådgivningscenteret i Antwerpen, der har eksisteret i mere end 100 år.

Når man har købt en æske med rådiamanter, hvad gør man så med dem?

Æskens indhold er blevet omhyggeligt udvalgt af DTC for at dække køberens behov og muligheder for slibning, samt markedsføring. Hvis købers teknologi er gearet til små diamanter, får de overvejende små diamanter, og omvendt hvis deres behov går i retning af store diamanter. Det er derfor sightholders meget sjældent siger nej til en æske.

Men hvad gør man så med diamanterne i æsken?

Slibere og Diamantaires.

I første omgang er der to afgørelser der skal træffes. Den første er at afgøre hvilke rådiamanter man vil slibe til videresalg, den anden er at afgøre hvad der skal ske med resten af æskens indhold. Den første afgørelse er som regel ret enkel.

Som diamantslibnings-firma har man etableret sin egen markedsniche med hensyn til hvilke typer af diamanter man vil slibe. Man er måske kendt som sliber af store og dyre diamanter. I så tilfælde vil man beholde de store diamanter i æsken og sælge resten videre til andre diamantslibere.

Den anden beslutning er derimod ikke så let. Der kan f.eks. være mange små diamantslibe-firmaer, som er afhængige af sightholderen der skal forsyne dem med rå diamanter. Og disse små firmaer har, ligesom sightholders, hver deres egen lille markedsniche. Derfor er det også vigtigt, hvilke typer af diamanter man tilbyder disse små firmaer.

Efter at de rå diamanter er nået ud til diamantsliberne, der også kaldes diamantaires, skal diamanterne omformes fra at være mærkeligt udseende klippestykker, til vidunderligt facetterede diamanter.

Producenter og Grossister

Efter diamanterne er blevet slebet til, er de nu parat til at blive sendt videre i systemet. Nogle af diamantsliberne sælger simpelthen deres diamanter videre til producenter eller forhandlere. Nogle diamantslibere vil selv sætte deres diamanter ind i et smykke, hvorved diamantsliberen også bliver smykkeproducent.troels-olivero-DTC

Et af de mest berømte selskaber der gør dette, er Kwiat, den velkendte New York high-end producent. Et andet er Stuller, som i mange år var kendt som et firma der kunne isætte diamanter i smykker, men som efterhånden er vokset til at blive en af de største full-service forhandlere, der servicerer de almindelige diamantforhandlere.

Nogle få diamantslibere sælger direkte online til alle.

For 25 år siden var diamantmarkedet meget veldefineret. Med fremkomsten af internettet har tingene ændret sig og offentligheden har i dag et langt større indblik i hvordan markedet fungerer. Det har medført at De Beers har mistet sin  kontrol over markedet.

Rapaport listen

En af de publikationer som har størst  indflydelse på diamantmarkedet er Rapaport listen, en publikation der blev påbegyndt i starten af 1980’erne, af Martin Rapaport.

Hr. Rapaport var en diamantaire i New York, som besluttede sig for at diamantbranchen havde behov for en officiel grossistpris-liste, baseret på de salg der fandt sted i New Yorks diamantdistrikt. Hans arbejde blev mødt med hån og vrede af diamantforhandlerne, fordi de anså denne information for at være hemmelig. De mente det ville være meget skadeligt for branchen, hvis den blev offentliggjort og skulle falde i de forkerte hænder.

Men hvad er det, Rapaport listen gør?

Den offentliggør nogle diamantpriser baseret på en diamants vægt, farve og klarhed. Når man ukvalificeret køber diamanter baseret på Rapaport listen, kommer man hurtigt meget galt afsted.

Hemmeligheden i en diamants værdi ligger i mange andre faktorer end netop vægt, farve og klarhed.

Derfor har mange ukvalificerede købere lært lektien på den hårde måde, når de har overbetalt for en diamant baseret på vægt, klarhed og farve, i den tro at de har lavet en fantastisk handel. Som nævnt før er der mange andre faktorer der både kan have en positiv eller negativ indflydelse på en diamants værdi.

Faktorer der har indflydelse på en diamants værdi.

Vægt, farve og klarhed som angivet i Rapaport listen er selvfølgelig en indikator hvor meget en diamant er værd. I Danmark ganges der ofte med 1,5 – 2 + moms, i forhold til Rapaport prisen for at finde udsalgsprisen hos en dansk guldsmed.

Følg linket og find eksempler på Rapaport priser, danske forretnings-priser og din pris ved køb af diamanter hos mig.

Men til vurdering af værdien blandt professionelle er der mange andre faktorer der afgør værdien. Nedenfor er nogle af de faktorer der enten kan nedsætte værdien eller forøge værdien i forhold til standardkvalitet;

Slibning, polering, symmetri, antal facetter, lysbrydningsvinkel, fluorescens og dets afgivne farvetone, kulentens størrelse, rondistens størrelse, tavlens størrelse, dybde,  fiskeøje, hearts & arrows, og ikke mindst forskellige typer af behandlinger.

 

Troels Olivero